TES-neuvottelujen lähestyessä luottamusmiehen rooli korostuu

17.1.2022

Varsinkin näin tes-neuvottelujen lähestyessä ei voi olla muistuttamatta luottamusmiehen tärkeästä roolista.

Ammattiliitto, työehtosopimus, ja luottamusmies muodostavat kokonaisuuden, joka ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla, jos yksikin pala puuttuu. Liitot neuvottelevat työehtosopimukset, jotka määrittelevät alan työehdot. Työehtosopimuksissa sovitaan myös monista luottamusmiehen asemaan vaikuttavista asioista, kuten oikeudesta tiedonsaantiin ja koulutukseen sekä esimerkiksi siitä, paljonko tehtävän hoitamiseen saa käyttää aikaa. Jos ei ole työehtosopimusta, on näistä asioista paljon vaikeampi sopia.

Jos siis haluat, että sinulla on työpaikallasi työpaikan olosuhteet, alan työehtosopimuksen ja muut sinua koskevat sopimukset ja määräykset tunteva edustaja, sinun kannattaa liittyä Jamin jäseneksi. Yhdessä muiden työntekijöiden kanssa pääset valitsemaan luottamusmiehen, joka varmistaa, että työehtosopimuksen säädökset toteutuvat myös sinun työpaikallasi.

Liity Jamiin!