Puheenjohtajan kesäinen tervehdys

27.6.2022

Juhannus tuo keskikesän juhla on ihan ovella ja takana on jälleen hengästyttävän kiireinen kevät. Työmarkkinoilla ”kevätlukukausi” on ollut poikkeuksellisen hankala etenkin työehtosopimusneuvottelujen osalta. Vaikka osasin uumoillakin vaikeaa neuvottelukierrosta, yllätti useiden neuvottelupöytien venyminen puolen vuoden neuvottelumaratoniksi jopa minutkin. Paikallaan polkevien neuvottelujen lisäksi nähtiin paljon työtaistelutoimia ja valtakunnansovittelijan toimistoonkin oli tulijoita jonoksi asti.

Vuosi alkoi myös Jamilaisessa kentässä työehtosopimusneuvottelujen merkeissä ja keväästä tulikin varsinainen neuvottelujen kevät. Neuvottelujen junnaaminen ja vaikeus heijastuivat myös Jamilaisiin neuvottelupöytiin.  Neuvottelukierroksesta tuli pitkä ja usealla työpaikalla oltiin pitkään ns. sopimuksettomassa tilassa. Onneksi keväästä selvittiin hyvällä yhteistyöllä neuvotteluosapuolten välillä ja solmut alkoivat aueta kevään edetessä. Suurin osa Jamin työehtosopimuksista neuvoteltiin kevään aikana ja uudet sopimukset palkankorotuksineen astuivat voimaan. Muutaman työpaikan osalta neuvottelut jäivät sopimuskauden pituuden takia tulevan syksyn askareiksi.

Neuvottelukierroksen aikana saatiin päätökseen myös pitkään kestänyt Asemamiehenkadun kiinteistön myyntiprosessi. Loppuvaiheessa kaupat etenivät rivakasti ja muutto tulikin lopulta eteen yllättävän nopeasti. Niinpä kesken kovimpien neuvottelukiireiden Jamin toimisto muutti naapuritaloon eli Järjestötalo 2:n aiempaa pienempiin toimitiloihin. Haluankin kiittää nöyrästi Saria ja kotiväkeäni kaikesta joustamisesta ja lihastyöstä.

Pian järjestökentässä alkaa kesän päälomakausi ja toimistot hiljenevät. Silti ajatukset kääntyvät jo tässä vaiheessa tulevaan syksyyn. Pitkän pandemian jälkeen odotan innolla, että saamme järjestettyä tapaamisia ihan kasvokkain, pääsemme verkostoitumaan sekä virkistäytymään. Syksyllä järjestämme ainakin pienet tupaantuliaiset, joissa jäsenistö pääsee tutustumaan uusiin toimitiloihimme. Tästä tiedotamme lomien jälkeen. Syksyllä edessä on myös jännittäviä hetkiä, sillä on jälleen valintojen aika. Marraskuussa tullaan pitämään sääntömääräinen syyskokous, jossa valitaan puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet tulevalle toimintakaudelle. Kannattaa siis pysyä syksylläkin kuulolla, mutta ennen syksyä vietetään nyt kuitenkin ensin kesä alta pois.

Leppoisaa kesää toivotellen

Anne Sarvi